Aproveitando a súa estadía por aqueles lares pra non sabemos moi ben qué maquinacións infernais, envíanos este completo e interesante artigo o noso querido Irman Pandulleiro David Culebras, no que contrasta o perfil da nosa Galiza có de Cornualles na Gran Bretaña, principalmente nas vertentes histórica e social:
Neste
artigo imos analizar as semellanzas culturais entre dous pobos en principio
bastante afastados xeográficamente, coma poden ser os galaicos ( os poboadores
da actual Galicia durante a idade do ferro, no primeiro milenio antes da nosa
era ), e os córnicos, habitantes da península de Cornualles, en Inglaterra.
Este patrón común que imos expoñer responde a contactos culturais e comerciais
entre os pobos da idade do ferro, xa que non eran comunidades illadas e sen
contactos entre elas; E probablemente e en menor medida, a movementos de
poboación. Centrarémonos no caso de Cornualles, condado inglés onde ata o
século XIX aínda se falou o córnico ( lingua celta emparentada co Galés e o Irlandés
), e durante a exposición iránnos sorprendendo as semellanzas máis que notorias
coa cultura castrexa do Nororeste da Península Ibérica.
A maioría dos celtas do que hoxe
é a península de Cornualles vivían en aldeas (coma tamén sucedía na veciña
Galia), cun sinxelo sistema de defensa,que podía consistir nun foxo e nun
terraplén (os chamados en inglés "round", pola súa forma circular),
ou en granxas ou asentamentos sen defensa. Os asentamentos mais importantes, e
que podían ser os núcleos de poder do territorio, son os chamados
"hillforts" (poboados fortificados en outeiros), ou "cliff
castles" (castelos en cantís), e que veñen a corresponder os nosos castros
de certa importancia, como poden ser os de Santa Tegra ou Ribadumia.
Vista aérea dun "hillfort", no cal observanse as murallas, foxos e terrapléns ( Castle An Dinas, Cornualles ) |
Outro tipo de poboamento e o
situado xunto a cantís (os "cliff castles"), atopados tamén nos
veciños País de Gales e Bretaña francesa, indicando contactos culturais entre
todos estes territorios. O sistema defensivo é igual ó dos "hillforts",
pero coa diferencia de estar situados nun cabo e contar coa defensa natural dun
cantil. O mais parecido que podemos atopar en Galicia quizais sexa o castro de
Baroña, que tamén se sitúa nun afloramento rochoso que da ao mar.
Hai que destacar que algúns
castros ou hillforts non estaban ocupados durante todo o ano, senón que tiñan
funcións estacionais, coma lugar de refuxio en caso de conflicto ou enclave
comercial. En Cornualles, a evidencia disto último observase en "cliff
castles" de aloxamento pouco recomendable en inverno, en lugares moi
expostos ao vento, e que serían poboados mais ben en verán, coa chegada do bo
tempo e coma enclave comercial, para o intercambio de productos con pobos
mediterráneos coma os fenicios ( caso do cliff castle "The Rumps", na
costa Norte do condado, cuxos poboadores dispuñan ademáis de barcos para
comerciar). No caso de servir ante un conflicto bélico, isto evidenciase na
existencia de vivendas situadas xunto o "hillfort", mais non dentro
del. En Galicia, tamén algúns castros eran ocupados de xeito estacional, na
época de buscar pastos para o gando ou coma "porto" dende o que sacar
os barcos de pesca.
Coma comentamos anteriormente, a
razón de ser dalgúns destes poboados da costa de Cornualles era o do comercio,
aproveitando a abundancia neste condado dun mineral moi importancia na
antiguidade: O estaño (necesario, entre outras cousas, para fabricar o bronce).
Deste xeito, algúns destes poboados costeiros se ubicaron cerca de praias onde
os barcos de comerciantes extranxeiros puideran estacionarse fácilmente.
Vista
da península onde se sitúa o "cliff castle" de Trevelgue Head |
É precisamente por motivo de
protexer estes recursos económicos da época (as vías comerciais, o gando ou a
producción metalúrxica ), o que explica a construcción das defensas erixidas
durante a idade de ferro, ademais dun desexo dos seus poboadores de amosar
certo "status", ao igual ca as cidades modernas amosan ese certo
prestixio coa construcción de rañaceos ou prestixiosos monumentos. A todo isto
hai que engadirlle o carácter guerreiro destas sociedades primitivas ( tampouco
existía a vía de escape do fútbol, naqueles tempos remotos ). Sen embargo, o anterior tampouco
significa que esta xente estivera nun estado de guerra permanente. A existencia
duns intercambios comerciais esixe unha certa estabilidade, algo que tamén se
evidencia polas aldeas ou granxas que non contaban con defensas, e que indican
que a poboación de Cornualles creceu durante a idade do ferro.
Foxo e muralla defensiva de Treryn Dinas, xunto
co afloramento rochoso que parece "protexer".
|
Cousas semellantes e non menos sorprendentes atópanse noutros
poboados prehistóricos coma Maen Castle ou Giant´s castle, onde as supostas
"defensas" só parecen protexer pequenas zonas ou afloramentos de
rocha. Hai que ter en conta que os foxos, murallas ou terrapléns non tiñan só
unha función puramente defensiva, senón tamén de prestixio, e de destacar
aqueles lugares especiais, no sentido místico do termo.
Restos
dunha cabana no asentamento de Bodrifty aínda que non se trataba dun "open settlement", tiña unha muralla de defensa |
Hai que destacar que esta é a forma de
poboamento que mais abunda nas illas Scilly, a unhas decenas de kilómetros mar
adentro, onde non hai casos de "hillforts" coñecidos ( seguindo unha tradición que probablemente se remonte a
idade do bronce ).
A economía dos celtas córnicos
era tamén a típica dos pobos da idade do ferro: Estaba baseada na agricultura e
na gandeiría, atopándose nas excavacións arqueolóxicas osos de animais de
crianza ( ovellas, cabras, cabalos e porcos ), e en menor medida, de paxaros e
animais salvaxes. Ao contrario do que se ve no comic "Astérix", claro
como os celtas comían porco e non xabarín. Na agricultura, algunhas das
especies cultivadas eran o trigo, a cebada e o guisante, mentres que as outras
especies procedentes da recolección na natureza ( raíces, bagas ou froitos
silvestres ), completaban a dieta.
Cabana reconstruida, no mesmo poboado |
Nun aspecto no que destacaban, e
que lle da o nome a esta etapa da prehistoria, e na producción de ferro, que
gradualmente desprazou ao bronce na producción de ferramentas e armas, ao ser
mais resistente e duradeiro. En moitos poboados a fundición do ferro era unha
das actividades mais importantes, ao atoparse nas excavacións unha gran
cantidade de escoria de ferro. Outros achados na metalurxia son os broches de
bronce ou os torques de ouro, que tamén se teñen atopado nos castros, obxectos
de gran complexidade que serían fabricados por ferreiros especializados. No que
se refire á cerámica, un dos achados mais importantes nos xacementos arqueolóxicos,
estaba decorada con formas xeométricas ou curvilíneas, así como con estampados,
nunha característica típica tamén desta última etapa da prehistoria.
Todas estas semellanzas culturais
entre os pobos da idade do ferro amosan que estes non estaban illados, senón
que existían contactos, coma os comerciais: Deste xeito, Cornualles tiña
contactos coa Bretaña francesa, Gales e Irlanda, mesmo coas illas Shetlands (
ao Nordeste de Escocia ). Isto supuña que, culturalmente, unha familia celta
desta rexión tivera mais en común con outra comunidade da Bretaña que con outra
de Hampshire ( na costa sur da actual
Inglaterra ).
Estas relacións remontábanse á idade do bronce, reflexándose en semellanzas en obxectos, formas de asentamentos e no movemento de productos en toda esta zona atlántica. As formas de intercambio eran o trueque e os regalos, coma as espadas de tipo Hallstatt que apareceron no sur de Gran Bretaña ( do s. VI a. X. C), e que son consideradas coma unha mostra de intercambio de regalos entre as élites destas sociedades. Segundo o xeógrafo grego Estrabón (s. I. a. X. C ), os celtas de Gran Bretaña exportaban gran, gando, ouro, prata, ferro, escravos e cans de caza (o que non se pode comprobar arqueolóxicamente ), e aos que no caso de Cornualles habería que incluir un mineral moi abundante nesta rexión: O estaño, necesario para fabricar bronce.
Ademais, a proba de redes
comerciais no Atlántico son os broches que se atopan nos enterramentos en
Harlyn Bay ( costa Norte de Cornualles ), semellantes aos atopados no Norte da
península Ibérica e en Galicia; Os poboados fortificados no cumio dos montes ou
os "rounds" ( asentamentos soamente protexidos por un foxo e un
terraplén, e como o nome indica, de forma circular ) son unha característica común
do Suroeste de Gran Bretaña, Bretaña francesa, Sur de Irlanda e Suroeste de
Gales, o que indica que falamos de culturas semellantes. Estes pobos, ao igual
ca os da península Ibérica, tiveron contacto con civilizacións mediterráneas
coma os fenicios, tal e como indica un manual de navegación do s. VI a. X. C
chamado "The Massiliate Periplus". Nel recóllese a ruta que seguían
os productos fenicios, dende Cadiz á Bretaña francesa e dalí a Gran Bretaña e
Irlanda ( utilizando posiblemente coma intermediarios algúns destes pobos, non
necesariamente indo ata alá cos seus barcos ).No caso da península de
Cornualles, o historiador grego Diodoro de Sicilia refírese a uns nativos de
Gran Bretaña, do cabo de Belerium ( pode que West Penwith, no extremo Oeste da
rexión ), acostumados a tratar con comerciantes extranxeiros, que adicabanse a
fundir o estaño e a refinalo, para levalo a continuación a unha illa próxima a
costa chamada Iktis ( supónse que pode ser Saint Michael´s Mount ). Os
comerciantes extranxeiros comprabano entón aos nativos e o transportaban a
través da Galia, e ao cabo dun mes de transporte en cabalos chegaban a
desembocadura do río Ródano, no Mediterráneo. Isto da idea dun intercambio
organizado entre comerciantes que chegaban polo Atlántico e os habitantes do
suroeste de Gran Bretaña.
Por último, outro feito que
relaciona a Galicia con esta rexión de Inglaterra da que vimos falando é a
existencia de fontes sagradas; Por textos irlandeses mais tardíos a esta época
sabemos que as fontes estaban asociadas con divinidades femeninas da curación e
a feltilidade, e que o cristianismo transformou adicandoas a algunha santa
femenina ( igual que cambiou a festa celta do Samain polo día de tódolos santos
). Por exemplo, a fonte de Saint Madron ( cerca de Penzance, ao Oeste da rexión ), supuñase que curaba o
raquitismo, coa realización dun ritual de orixe pagano.
Reconstrucción dun poboado da idade do ferro |
E con Isto rematamos con este pequeno resumo das
vellas tradicións que poden unirnos a lugares tan lonxanos, e ao mesmo tempo,
tan preto de nos... Unha vez mais, ese mesmo mar que disque separa ás terras e ás súas xentes, tén na nosa historia un efecto contrario: Contribúe a xunguilas, fornecendo os azos culturais, socias, comerciais, etc. de unhas sociedades que ficaban mais próximas a traveso do canle marítimo que doutras zonas xeográficamente mais arrente délas.
Jasusiño de mi vida , ñendo solo por ensima,,,, camaradas coidadiño.....
ResponderEliminarsin duvida un fermoso e laborioso traballo do irman pandulleiro, david culebras,grazas moitas grazas por comparti-lo con nosco.unha aperta moi forte dende a tua arousa irman pandulleiro.
EliminarPablo , tamen un traballo de carallo para ter a valentia de publicalo.....e para faser sejir creendo a xente teorias un tano indemostrables pero en fin ..........
Eliminar